Prima pagina Despre proiect / About the project Parteneri Noutati Buletin Reteaua VIP Promotori VIP Initiative Contact

      Noutati

Consultati Buletinul Informativ DIALOG
Vizionati filmul VIP - Experiente, Idei, Opinii

Decembrie 2016

Conferinta de incheiere a proiectului --Reteaua judeteana VIP – Voluntariat - Initiative – Profesionalism pentru integrarea scolara si sociala a copiilor vulnerabili-- cod PEH020 a avut loc pe data de 19 decembrie 2016. Evenimentul a fost organizat de catre Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Ialomita, in sala Studio a Centrului Cultural Ionel Perlea din Slobozia.
In cadrul conferinței s-a subliniat importanta accesarii de programe de finantare pentru rezolvarea situatiei grupurilor vulnerabile din judet, s-a facut o prezentare detaliata a rezultatelor proiectului, partenerii au vorbit despre ce a reprezentat pentru ei acest proiect, iar la final a fost vizionat materialul video realizat prin proiect – ”Experiente, Idei, Opinii”. Au participat presedintele Consiliului Judetean Ialomita, directorul general al DGASPC Ialomita, reprezentanti ai autoritatilor locale din localitatile care au fost implicate in proiect, din ONG-uri si din mediul privat, cadre didactice din cele 35 de localitati, precum si specialisti din cadrul Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Ialomita. Cei prezenti au apreciat in mod pozitiv proiectul, considerand ca ar fi benefic ca experienta acestui proiect sa fie replicata si in celelalte localitati din judet, prin cuprinderea acestora in retea. Puteti vizualiza Comunicatul de presa al conferintei finale aici.

A fost finalizat materialul video „Reteaua Judeteana VIP”, realizat in cadrul proiectului. Va invitam sa il consultati la link-ul urmator:https://www.youtube.com/watch?v=gJe77fGEmE0

Seminarul interjudetean de diseminare a experientei proiectului Reteaua Judeteana VIP PEH 020 s-a desfasurat pe data de 7 decembrie 2016, la sediul CRIPS, Bucuresti. In cadrul intalnirii, au fost prezentate rezultatele proiectului, reusitele, dar si provocarile, precum si perspectivele deschise in ceea ce priveste prevenirea si combaterea abandonului scolar in judetul Ialomita si nu numai. Ne-au fost alaturi invitati din mai multe Directii Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului - atat din sectoarele municipiului Bucuresti, cat si din judete - Arges, Buzau, Bacau, Brasov, Calarasi, Valcea etc., precum si un reprezentant al Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului si Adoptie. Participantii au avut ocazia sa dezbata principalele elemente ale proiectului: colaborarea interinstitutionala in prevenirea si combaterea abandonului scolar, rolul comunitatii (autoritate locala, SPAS, promotori si voluntari) in sprijinirea copiilor din grupuri vulnerabile, formarea cadrelor didactice, a educatorilor si a echipelor interdisciplinare – o actiune transversala cheie a Retelei Judetene VIP. Cu acest prilej, a fost lansat materialul video „Reteaua Judeteana VIP” realizat in cadrul proiectului. Participantii au apreciat elementele de noutate aduse de acest proiect si in mod special lucrul in echipa multidisciplinara si colaborarea intre profesionistii din domeniul social si din cel al educatiei, in beneficiul copilului.





Noiembrie 2016

In zilele de 16 -17 noiembrie 2016 s-a desfasurat ultima serie a Cursului destinat cadrelor didactice pentru a lucra cu copii din familii vulnerabile si cu parintii/adultii care ii ingrijesc. In aceasta serie au fost implicate un numar de 20 de cadre didactice din localitatile Slobozia, Suditi, Albesti, Gheorghe Lazar, Traian, Grivita, Bordusani, Movilita, Manasia, Ion Roata, Barcanesti, Axintele si Saveni. Formarea a fost asigurata de asociatia Centrul de Resurse si Informare pentru Profesiuni Sociale CRIPS, partenera in proiect. Cursul a urmarit dezvoltarea competentelor de facilitare a accesului la educatie al copiilor in situatie de vulnerabilitate din comunitatile care fac parte din Reteaua Judeteana VIP.

Pe data de 3 noiembrie 2016, la sediul Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Ialomita din Slobozia s-a desfasurat evenimentul Intalnirea Promotorilor VIP, la care au participat reprezentanti ai firmelor, ONG-urilor si institutiilor publice care au sustinut o parte din activitatile desfasurate cu copiii din grupul tinta al proiectului ”Reteaua judeteana VIP – Voluntariat - Initiative – Profesionalism pentru integrarea scolara si sociala a copiilor vulnerabili”, finantat prin Programul RO10 „Copii si tineri aflati in situatii de risc si initiative locale si regionale pentru reducerea inegalitatilor nationale si pentru promovarea incluziunii sociale”, Apelul „COERENT”, finantat prin Granturi SEE 2009 – 2014 si administrat de Fondul Roman de Dezvoltare Sociala. Cei prezenti au recunoscut importanta unor astfel de proiecte, in contextul cresterii numarului de copii care sunt in risc de abandon scolar sau care au abandonat deja scoala, dar si nevoia colaborarii tuturor factorilor cu atributii in acest domeniu pentru a se asigura reusita interventiei. Multumim promotorilor si voluntarilor care s-au implicat in proiect si au actionat dupa principiul: orice gest este important, indiferent cat este de mic, daca aduce o schimbare in viata unor copii, oferindu-le o sansa la educatie.





Octombrie 2016

S-au derulat primele 4 serii de curs adresate cadrelor didactice de la nivelul Inspectoratului Scolar Judetean Ialomita care lucreaza in scoli unde exista copii care provin din familii vulnerabile. Cursurile au avut loc in perioadele urmatoare:

  • 5-6 octombrie 2016 - seria I
  • 10-11 octombrie - seria a II-a
  • 17-18 octombrie – seria a III-a
  • 19-20 octombrie – seria a IV-a
Cursurile au vizat dezvoltarea competentelor de facilitarea a accesului la educatie al copiilor din servicii rezidentiale si in situatie de risc de abandon scolar din comunitatile care fac parte din Reteaua Judeteana VIP. In cadrul cursurilor, au fost abordate metode si tehnici de stimulare a colaborarii la nivel de comunitate in vederea prevenirii abandonului scolar. Participantii au identificat o serie de mesaje cheie pentru organizarea activitatilor de prevenire a abandonului scolar al copiilor aflati in situatii de vulnerabilitate. Dintre acestea, pot fi mentionate: cunoasterea legislatiei cu privire la prevenirea abuzului asupra copilului, atentie sporita pentru identificarea abuzului, contactarea institutiilor abilitate, cunoasterea nevoilor copilului si a problemelor acestuia, consilierea parintilor, implicarea activa a cadrelor didactice si a celor din jurul lor, Implicarea copilului in activitati educative specifice varstei si mentinerea legaturii cu familia, dreptul copilului de a-si exprima liber opiniile si altele. Cea de-a cincea serie a cursului va fi organizata in luna noiembrie 2016.



In luna octombrie in proiectul Reteaua Judeteana VIP vor avea loc 5 serii de curs care vizeaza formarea cadrelor didactice din comunitatile VIP pentru a lucra cu copiii din familii vulnerabile si cu parintii/ adultii care ii au in grija, inclusiv in cazul celor cu parinti plecati la munca in strainatate. Fiecare serie de curs va dura 2 zile si se va adresa unui numar de 20 de participanti.Acest demers va contribui la mentinerea copiilor in scoala si reducerea abandonului scolar.

Pe data de 29 septembrie 2016, Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Ialomita a organizat cel de-al doilea Seminar al primariilor din comunitatile VIP. La acest seminar au participat 29 de persoane, reprezentanti ai primariilor din 15 comunitati VIP si membri ai echipei de implementare. Seminarul a oferit prilejul de a prezenta comunitatilor membre VIP stadiul de implementare a proiectului si activitatile derulate cu copiii in cele 35 de comunitati. De asemenea, au fost abordate perspectivele viitoare de a continua initiativele in domeniul prevenirii abandonului scolar. Participantii la seminar au apreciat atat activitatile locale realizate prin proiect in sprijinul copiilor in risc de abandon scolar, care pot constitui un model pentru initiativele viitoare, cat si impactul cursurilor de formare derulate pentru profesionisti si privind munca in echipa. S-a evidentiat faptul ca este necesar sa se continue munca in echipa la nivel comunitar in demersurile de a sprijini copiii in situatie de vulnerabilitate.





Septembrie 2016

A aparut numarul 4 al buletinului informativ "Dialog VIP", publicatie electronica prin care impartasim experiente si rezultate ale proiectului Reteaua Judeteana VIP. Va invitam sa il consultati aici.


In prag de nou an scolar, echipa proiectului Reteaua Judeteana VIP invita firme/ ONG-uri/ institutii publice si alte persoane sa devina promotori VIP si sa sprijine copiii aflati in situatie de risc din proiect sa aiba un inceput de an scolar fericit. Pot face acest lucru prin gesturi simple, dar foarte importante pentru acesti copii, cum este donarea de rechizite, imbracaminte, incaltaminte si alte obiecte necesare pentru ca portile scolii sa se deschida si pentru ei.
Date de contact: Tel. 024 323 10 88 - DGASPC Ialomita / 0721 763 519 – persoana de contact Romaniuc Raluca.

Semnalam publicarea de catre Ministerul Educatiei a raportului anual 2015 privind starea sistemului national de invatamant preuniversitar din Romania – cuprinzand informatii referitoare la anul scolar 2014 - 2015. Analiza este axata pe urmatoarele 4 componente: resurse umane, participarea la educatie, rezultatele elevilor si rezultatele educatiei pe piata muncii. Setul de indicatori a fost calculat atat pe ansamblul sistemului, cat si pentru fiecare nivel de educatie in parte (prescolar, primar, gimnazial, liceal, profesional, postliceal si de maistri). Raportul poate fi consultat pe site-ul www.edu.ro la acest link.





August 2016

Chiar daca este vacanta scolara, voluntarii din comunitatile VIP se implica in activitati care sustin copiii cu o situatie scolara slaba sau in risc de abandon scolar, cu sprijinul promotorilor VIP si al retelei VIP. Pe langa organizarea unor ore de pregatire, copiii sunt antrenati in ateliere de creatie, tabere de vara si excursii, activitati sportive, actiuni de protejare a mediului inconjurator si altele. Printr-o interventie personalizata, adecvata nevoilor fiecarui copil, ne propunem ca initiativele voluntarilor si ale retelei VIP sa contribuie la sustinerea cu rezultate bune a corigentelor de catre copii si promovarea in noul an scolar.

Pe perioada verii, noi promotori VIP s-au alaturat eforturilor retelei judetene VIP de a sustine copii in risc de abandon scolar pentru imbunatatirea situatiei scolare. Va invitam sa consultati sectiunea Promotori VIP pentru a vedea lista completa a acestora.

In aceasta perioada s-au lansat elemente legislative importante in domeniul educatiei. Prin ordinul nr. 4.472 din 10 august 2016 al Ministrului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice a fost aprobat Statutul Elevului, document ce reglementează drepturile si obligatiile elevilor inmatriculati in institutiile de invatamant din Romania si se aplica incepand cu anul scolar 2016-2017. Actul normativ poate fi consultat pe site-ul Ministerului Educatiei, la acest link.

Pe data de 12 august 2016, Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice a lansat in dezbatere publica proiectul Metodologiei de organizare a programului national „Scoala altfel”. Proiectul poate fi consultat pe pagina Ministerului Educatiei, la acest link





Iulie 2016

Pe data de 14 iulie 2016 a avut loc cea de-a doua serie a cursului de formare pe tema voluntariatului cu liderii de voluntariat implicati in activitati de sprijinire a copiilor in risc de abandon scolar din 19 comunitati VIP: Albesti, Alexeni, Andrasesti, Axintele, Balaciu, Barbulesti, Barcanesti, Boranesti, Bordusani, Cazanesti, Dridu, Fetesti, Ion Roata, Jilavele, Maia, Manasia, Movilita, Sinesti, Slobozia, Urziceni. Participantii au dezbatut diferitele cauze care conduc la frecventarea scazuta a scolii si la abandon scolar in aceste comunitati, facand referire la familiile cu un numar mare de copii, copii ai caror parinti lucreaza in strainatate, copii care pleaca la randul lor in strainatate periodic si revin, familii cu parinti nescolarizati, familii in situatie de saracie, marginalizate si altele. Ei au impartasit din experientele proprii si au propus solutii care sa contribuie la prevenirea abandonarii scolii, prin implicarea intregii comunitati. In acest sens, au fost reamintite responsabilitatile care revin conform legii fiecarei categorii de profesionisti care intra in relatie cu copiii pentru a asigura respectarea drepturilor copilului, insistandu-se si pe situatia copiilor cu dizabilitati. S-a subliniat necesitatea rolului mediatorului scolar, al consilierului scolar si al profesorului de sprijin, precum si importanta interventiei altor actori locali in integrarea scolara a copiilor in situatie de vulnerabilitate.

Pe data de 30 iunie 2016 a fost organizat in cadrul proiectului cursul de formare pe tema voluntariatului cu liderii de voluntariat din comunitatile membre VIP, prima serie. La acest curs au participat cadre didactice din 16 comunitati VIP, care s-au alaturat eforturilor proiectului VIP de a ameliora si preveni situatiile de abandon scolar in comunitatile VIP. Activitatea a constituit un bun prilej pentru a analiza diferite tipuri de problematici care determina aparitia situatiilor de neparticipare scolara si de abandon si de a gasi solutii si factori de sprijin chiar in comunitate pentru abordarea acestora. Prin schimburi de idei si experiente, participantii au fost stimulati sa identifice solutii si resurse prin care se pot organiza activitati atractive si motivante care sa sprijine copiii in situatie de risc de abandon scolar, pe perioada vacantei de vara. Un aspect important care a fost evidentiat este ca activitatile educationale informale organizate de catre cadrele didactice, in care implicarea altor voluntari si promotori din comunitate este un sprijin valoros, s-au dovedit a avea un impact deosebit in randul copiilor cu o situatie scolara dificila, prin implicarea si prezenta in numar mare a acestora. De asemenea, s-a subliniat rolul si necesitatea mediatorului scolar ca o interfata intre diferitii factori din comunitate care pot interveni in problematica abandonului scolar. Nu in ultimul rand, au fost abordate metode de atragere a voluntarilor si de constituire a retelelor de voluntariat in prevenirea abandonului scolar in comunitatile tinta.





Iunie 2016

In ultima luna a acestui an scolar, se continua activitatea de monitorizare a copiilor in risc de abandon scolar identificati in comunitatile VIP. Echipele locale, formate din cadre didactice din scolile VIP si referenti sociali din cadrul primariilor (SPAS), utilizeaza in acest scop instrumentul de monitorizare elaborat in cadrul proiectului, instrument care permite analiza permanenta a situatiei fiecarui copil si o interventie personalizata. Scoala si SPAS-ul colaboreaza, la nivelul comunitatilor membre VIP, pentru a asigura culegerea de informatii si mijloacele de interventie adecvate in sprijinul copiilor in situatie de risc. Fisele de monitorizare sunt centralizate la nivel de comunitate si de retea VIP. Pe baza informatiilor concrete colectate, la nivel local, autoritatile pot monitoriza situatia copiilor in risc de abandon scolar si pot interveni pentru mentinerea copiilor in scoala. La nivel de judet, monitorizarea permite cunoasterea situatiei la nivel de retea, identificarea de probleme, centralizarea activitatilor realizate pentru copii etc.

A aparut numarul 3 al buletinului informativ "Dialog VIP", publicatie electronica trimestriala prin care impartasim experiente si rezultate ale proiectului nostru. Va invitam sa il consultati aici.

Cu ocazia zilei de 1 Iunie, le uram tuturor copiilor sa fie implicati in activitati cat mai diverse si mai interesante si sa fie sprijiniti mereu pentru a fi aproape de scoala de persoane la fel de implicate cum sunt voluntarii si promotorii VIP!





Mai 2016

O atentie deosebita s-a acordat in aceasta luna activitatilor cu copiii aflati in risc de abandon scolar din cele 35 de comunitati VIP. Acest lucru s-a intamplat cu atat mai mult datorita faptului ca se apropie sfarsitul anului scolar si ne dorim ca cei mai multi dintre copiii aflati in grupul tinta sa promoveze clasa. Copiii au fost antrenati atat in activitati de pregatire a temelor, precum si in activitati extrascolare, care sa le arate cat de frumos este sa fii copil si elev. Astfel, in data de 07 mai 2016, copiii aflati in risc de abandon scolar din comuna Bordusani au mers in vizita la Gradina Zoologica din Calarasi, iar in data de 25 mai 2016, 70 de copii in risc de abandon scolar din cinci localitati au participat la un spectacol educativ, care a avut loc in cadrul Complexului de Servicii Urziceni.





Aprilie 2016

Cu ocazia Sarbatorilor de Paste, un gand special se indreapta catre toate comunitatile si scolile din cadrul Retelei VIP. Tuturor celor implicati in eforturile de a preveni si combate abandonul scolar si de a le asigura tuturor copiilor accesul la educatie – profesionisti din scoli si servicii sociale, voluntari, promotori, reprezentanti ai autoritatilor publice locale si ai comunitatii, le dorim un Paste Fericit!

In data de 22 aprilie 2016 a fost semnat actul aditional la contractul de finantare al proiectului PEH020, prin care se aproba extinderea activitatilor incluse in aplicatia PLUS. Activitatile suplimentare propuse contribuie la cresterea impactului proiectului, dar si la asigurarea calitatii si la consolidarea bunelor practici. Se va elabora si aplica un model de formare a cadrelor didactice din scolile VIP pentru a lucra cu copiii din familii vulnerabile si cu parintii/ adultii care ii au in grija, in cazul celor cu parinti plecati la munca in strainatate; se vor organiza 5 serii de curs pentru 100 cadre didactice, din care 40 vor fi nou intrate in grupul tinta. In scopul imbunatatirii activitatilor de voluntariat se va organiza un curs pentru lideri de voluntariat si sunt prevazute activitati de stimulare a voluntariatului pentru prevenirea abandonului scolar in toate cele 35 de scoli. In activitatea initiala de promovare a solidaritatii sociale (A4) care se prelungeste si se dezvolta se va organiza Ziua promotorilor VIP - o intalnire a promotorilor cu invitarea mass-media, pentru a incuraja solidaritatea sociala cu copiii vulnerabili. Se va elabora si aplica un mecanism de monitorizare a copiilor in risc de abandon scolar din comunitatile membre VIP. In activitatea initiala A7 Promovarea, publicitatea ?i vizibilitatea proiectului, care se prelungeste si se dezvolta, se urmareste cresterea impactului proiectului in alte judete, dat fiind ca reteaua judeteana VIP este ea insasi un model de buna practica pentru alte judete si sectoare ale municipiulului Bucuresti - prin distribuirea buletinului electronic VIP (4 editii, 2 dintre cele 3 prevazute a fi realizate in proiectul initial si 2 editii suplimentare care se realizeaza in VIP-PLUS) catre specialisti din alte judete si organizarea la Bucuresti a unui seminar interjudetean la final de proiect. Grupul tinta- copiii identificati in risc de abandon scolar creste de la 300 (proiectul initial) la 500 copii, ceea ce implica interventia intregii echipe de proiect pe durata suplimentara.

A fost creat grupul Reteaua judeteana VIP pe Facebook, pentru a imbunatati dialogul in cadrul retelei si pentru a face vizibile activitatile locale, opiniile voluntarilor si profesionistilor. Grupul este deschis persoanelor interesate de interventia comunitara pentru prevenirea si combaterea abandonului scolar, atat din judetul Ialomita, cat si din celelalte judete si din municipiul Bucuresti. VA INVITAM LA DIALOG!.

Acceseaza Grupul VIP aici!

Saptamana 18-22 aprilie 2016 este dedicata activitatilor extracurriculare si extrascolare, in cadrul programului “Scoala Altfel: Sa stii mai multe, sa fii mai bun!”. Scolile participante la Reteaua VIP pregatesc programe speciale, cat mai interesante pentru copii, prin care se incurajeaza participarea scolara, solidaritatea intre copii si implicarea elevilor in viata comunitatii. Le dorim scolilor din toate comunitatile VIP activitati reusite si cat mai variate, care sa puna in valoare talentele si capacitatile tuturor copiilor!

In perioada 7-9 aprilie 2016 s-a desfasurat la Busteni - Hotel Margaritar, un nou curs de perfectionare a profesionistilor care lucreaza cu copiii din familii vulnerabile, cu tema “Munca in echipa la nivel comunitar pentru prevenirea abandonului scolar”. Obiectivul principal a fost dezvoltarea competentelor privind munca in echipa cu scopul de a facilita accesul la educatie al copiilor aflati in situatie de risc de abandon scolar.
La activitatile de formare au participat 20 de cursanti din localitatile Barbulesti, Movilita, Axintele, Barcanesti, Balaciu, Alexeni, Boranesti, Urziceni si Manasia – judetul Ialomita. Diversitatea profesionala a participantilor – asistenti/ referenti sociali, cadre didactice – profesori, directori de scoli, consilieri, voluntari, reprezentant D.G.A.S.P.C. Ialomita- specialist in Echipa Mobila 4 a proiectului VIP, a favorizat schimbul de bune practici privind modelele de interventie speciala pentru prevenirea abandonului scolar si diminuarea absenteismului scolar, precum si la identificarea modalitatilor potrivite de constituire si functionare a retelelor comunitare de prevenire a abandonului scolar. Abordarea cadrului legislativ din perspectiva legaturii cu accesul copilului la educatie a fost apreciata de catre cursanti ca fiind foarte interesanta. Aspecte precum respectarea drepturilor copilului si principiilor enuntate de Legea 272/2004 au intarit convingerea participantilor de a se implica in prevenirea si combaterea abandonului scolar.
Specialistii si-au exprimat intentia de a se implica in mod direct in activitatile de mobilizare comunitara si de organizare a muncii in echipa pentru a facilita astfel integrarea scolara si sociala a copiilor vulnerabili.


Intre 10 si 12 aprilie s-a derulat la Busteni – Hotel Margaritar, ultimul curs din cele cinci prevazute si adresate profesionistilor care lucreaza cu copiii din familii vulnerabile, cu tema “Munca in echipa la nivel comunitar pentru prevenirea abandonului scolar”. Obiectivul activitatii de formare a fost dezvoltarea competentelor privind munca in echipa cu scopul de a facilita accesul la educatie al copiilor aflati in situatie de risc de abandon scolar. Aceasta ultima activitate de formare a fost destinata atat voluntarilor cat si asistentilor/ referentilor sociali, cadrelor didactice (invatatori, profesori, directori de scoala), experti pentru romi, mediatori scolari si mediatori sanitari.
La acest curs s-au reunit 20 de profesionisti si voluntari din localitatile Tandarei, Dridu, Cazanesti, Urziceni, Andrasesti, Fetesti, Slobozia, Radulesti, Grivita, Barbulesti, Traian precum si un reprezentant al Echipei Mobile 4 din cadrul proiectului VIP.
Participantii au manifestat un interes deosebit pentru consolidarea cunostintelor referitoare la munca in echipa pentru diminuarea abandonului scolar, s-au implicat in realizarea unor planuri de actiune ale echipelor care intervin in prevenirea si combaterea acestui fenomen, dand dovada de responsabilitate si creativitate. Astfel, cursantii si-au propus pentru perioada aprilie - mai o serie de activitati intitulate sugestiv “Acesta sunt eu!’’, “ Noua ne pasa!”, “ Nu esti singur!”, “Un stil de viata sanatos”, “Te vrem alaturi!”, Pofta buna la produse bio!”, “ Hai la picnic!” etc. - in beneficiul copiilor si al familiilor acestora. De asemenea, si-au propus atragerea cat mai multor promotori in retelele de prevenire a abandonului scolar intrucat considera ca prezenta acestora poate incuraja in special elevii care au potential intelectual crescut, dar provin din familii cu resurse materiale scazute.





Martie 2016

In perioada 12-14 martie 2016 s-a desfasurat la Predeal, Hotel Belvedere, un nou curs de perfectionare a profesionistilor care lucreaza cu copiii din familii vulnerabile, cu tema “Munca in echipa la nivel comunitar pentru prevenirea abandonului scolar”. Obiectivul principal a fost dezvoltarea competentelor privind munca in echipa pentru a facilita accesul la educatie al copiilor aflati in situatie de risc de abandon scolar. La curs au participat 20 de persoane - asistenti /referenti sociali, cadre didactice (profesori, directori de scoala/liceu si un consilier educativ), un expert pentru romi, asistenti medicali comunitari, voluntari din localitatile Slobozia, Cazanesti, Andrasesti, Reviga, Traian, Munteni Buzau si Gheorghe Lazar, precum si un reprezentant al D.G.A.S.P.C. Ialomita. Specialistii prezenti la curs au avut prilejul sa faca schimb de bune practici privind munca in echipa pentru diminuarea abandonului scolar si sa discute despre aspecte privind identificarea copiilor aflati in situatie de risc, inscrierea tuturor copiilor la scoala sau gradinita, desfasurarea de activitati de prevenire a abandonului scolar in mediul din care provin elevii, in familiile acestora, realizarea de campanii locale de informare privind cresterea gradului de constientizare a importantei scolarizarii pentru cresterea nivelului de trai. Cursantii si-au exprimat intentia de a se implica in identificarea resurselor existente la nivel local, de a lucra in echipa si de a contribui la crearea si functionarea unei retele comunitare pentru diminuarea abandonului scolar.

Intre 10 si 12 martie 2016 a avut loc cel de-al doilea curs, din cele cinci prevazute, de perfectionare a profesionistilor care lucreaza cu copii in risc de abandon scolar, inclusiv din familii vulnerabile, cu tema “Munca in echipa la nivel comunitar pentru prevenirea abandonului scolar”. Obiectivul cursului a fost dezvoltarea competentelor privind munca in echipa cu scopul de a facilita accesul la educatie al copiilor aflati in situatie de risc de abandon scolar. La activitatile de formare au participat 20 de cursanti din localitatile Bucu, Fetesti, Bordusani, Facaeni, Vladeni, Suditi si Saveni – judetul Ialomita. Participantii la curs au fost specialisti din domeniile social si al educatiei: asistenti/ referenti sociali, psihologi, cadre didactice –invatatori, profesori, directori de scoli, sef Serviciu Public de Asistenta Sociala, reprezentant D.G.A.S.P.C. Ialomita, voluntari. Cursul a prilejuit schimbul de bune practici si a ajutat la identificarea unor modele de interventie speciala pentru prevenirea abandonului scolar si diminuarea absenteismului scolar. Intre principalele elemente care conduc la imbunatatirea participarii scolare, participantii au evidentiat: implicarea activa a comunitatii locale, parteneriatul specialisti - familie, lucrul in echipa, intalnirile periodice cu factorii decizionali, colaborarea, comunicarea, extinderea retelelor de prevenire a abandonului scolar, existenta activitatilor de voluntariat, implicarea copiilor in activitati extrascolare.





Februarie 2016

In zilele de 16 – 17 februarie 2016 s-a desfasurat la Slobozia, in cadrul DGASPC Ialomita, Cursul de perfectionare a cadrelor didactice pentru non-discriminare si acordare de suport / stimularea intrajutorarii intre colegi. Participanti au fost 20 cadre didactice de la nivelul Inspectoratului Scolar Judetean Ialomita care lucreaza in scoli care au ca elevi copii din Serviciile de tip rezidential.
Obiectivul pedagogic al cursului a fost dezvoltarea competentelor de facilitarea a accesului la educatie al copiilor din SR si in situatie de risc de abandon scolar din comunitate. Obiectivele specifice ale activitatii constau in:

  • cunoasterea prevederilor legale cu privire la Drepturile copilului, cu accent pe asigurarea dreptului la educatie
  • intelegerea Principiilor in baza carora s-au construit Drepturile copilului: Nediscriminarea, Interesul superior al copilului, Dreptul la supravieţuire şi dezvoltare, Participarea copilului
  • descrierea activitatilor educative realizate la nivelul nivelul Scolii care sustin dezvoltarea copilului
  • descrierea metodelor si tehnicilor de stimulare a colaborarii la nivel de comunitate in vederea prevenirii abandonului scolar.
Acest curs isi propune totodata sa contribuie la o mai buna colaborare intre scoala si serviciile sociale in vederea reducerii abandonului scolar a copiilor in situatii de risc, evidentiind o serie de activitati de prevenire care pot fi organizate in acest sens.

In perioada 10-12 februarie a avut loc la Busteni primul curs de perfectionare - dintr-o serie de cinci - cu tema “Munca in echipa la nivel comunitar pentru prevenirea abandonului scolar”. Cursul este adresat profesionistilor si voluntarilor din comunitate care colaboreaza in demersurile de imbunatatire a participarii scolare a tuturor copiilor, inclusiv a celor din familii vulnerabile. Sesiunea a reunit 20 de participanti: profesionisti cu atributii in domeniul asistentei sociale de la nivelul primariilor, cadre didactice, consilieri privind privind problematica romilor, voluntari din: Adincata, Dridu, Jilavele, Maia, Mihail Kogalniceanu, Ograda, Radulesti, Sinesti, Tandarei. Formarea teoretica sustine activitatea de identificare a copiilor aflati in risc de abandon scolar de pe aria acestor comunitati, astfel incat pentru copiii identificati sa fie facilitat accesul la servicii de suport.






Ianuarie 2016

Intre 25 si 27 ianuarie a avut loc la Predeal cursul pentru accesarea de fonduri pentru reprezentantii Autoritatilor Publice Locale din comunitatile membre VIP. La curs au luat parte reprezentanti ai urmatoarelor localitati: Reviga, Suditi, Sinesti, Bordusani, Saveni, Fetesti, Adancata, Albesti, Axintele, Barcanesti, Bucu, Dridu, Grivita, Jilavele, Maia, Manasia, Mihail Kogalniceanu, Radulesti.

In luna ianuarie a fost definitivat modelul de formare a echipelor din comunitatile VIP, activitate aflata in responsabilitatea partenerului CRIPS. Cursul va avea ca tema ”Munca in echipa la nivel comunitar pentru prevenirea abandonului scolar” si este destinat profesionistilor din comunitate care trebuie sa colaboreze in demersurile de imbunatatire a participarii scolare a tuturor copiilor, inclusiv a celor din familii vulnerabile (printre care si familii de etnie roma), respectiv: a) personal cu atributii in domeniul asistentei sociale a copiilor si familiilor aflate in situatie de risc de la nivelul primariilor (pe scurt, referenti sociali din SPAS); b) cadre didactice; c) mediatori scolari sau experti romi. Cursul vizeaza toate comunitatile membre ale retelei VIP, astfel incat se vor organiza 5 serii de curs, alternand formarea teoretica cu activitatile practice. In cadrul cursului vor fi abordate teme precum lucrul in echipa, abandonul scolar - prevenire si combatere, identificarea si monitorizarea copiilor aflati in risc/ abandon scolar, metode si tehnici de interventie in situatia copiilor aflati in risc de abandon scolar, risc de exploatare sau/ si abuz si altele. Cursurile vor incepe in luna februarie.

In perioada 12-13 ianuarie a avut loc la Slobozia, sediul DGASPC Ialomita, a doua serie a Cursului de formare a educatorilor din servicii de tip rezidential SR. Actiunea s-a derulat in cadrul Activitatii 5 - Formare educatori din servicii de tip rezidential SR si cadre didactice din scoli pentru imbunatatirea integrarii scolare a copiilor din sistemul de protectie. La acest curs au participat un numar de 20 de cursanti, profesionisti care isi desfasoara activitatea in cadrul serviciilor de protectie a copilului de la nivelul Judetului Ialomita (Centre de plasament si Casute de tip familial din Slobozia, Tandarei si Fetesti).





Decembrie 2015

Am lansat primul numar al buletinului informativ electronic DIALOG. Va invitam sa il consultati aici.

S-a continuat activitatea de prezentare a proiectului in noile comunitati VIP si semnare a protocoalelor de colaborare cu reprezentantii acestor comunitati.

Este in curs de desfasurare Cursul pentru accesare de fonduri pentru reprezentanti APL din comunitatile membre VIP, prima serie cuprinzand un numar de 20 de cursanti. Cursul se desfasoara la Predeal Hotel Belvedere, in perioada 7-9 decembrie.







Noiembrie 2015

S-a continuat activitatea de evaluare a situatiei fiecarui copil in risc de abandon scolar din comunitatile membre VIP, in vederea identificarii nevoilor de suport specifice fiecarui copil/familie. S-au continuat subactivitatile de “recrutare si identificare de voluntari” si “identificare, sensibilizare si contractare promotori”, numarul voluntarilor recrutati in aceasta luna fiind de 12, iar cel al promotorilor de 5. Au fost identificate noile localitati care urmeaza sa intre in Reteaua VIP si s-a realizat prezentarea proiectului reprezentantilor APL din aceste localitati, semanandu-se si primele protocoale de colaborare cu noile comunitati VIP.

In zilele de 24 si 25 noiembrie a avut loc la sediul DGASPC Cursul de formare a educatorilor din servicii de tip rezidential SR, prima serie, pentru un numar de 20 de educatori, actiune din cadrul Activitatii 5 - Formare educatori din servicii de tip rezidential SR si cadre didactice din scoli pentru imbunatatirea integrarii scolare a copiilor din sistemul de protectie.







Octombrie 2015

In data de 15.10.2015 a avut loc la sediul DGASPC Ialomita seminarul reprezentanților Autorităților Publice Locale din comunitățile membre ale Rețelei VIP. Au participat un numar de 49 de persoane, primari, viceprimari si asistenti sociali, agenda evenimentului cuprinzand prezentarea stadiului de implementare a proiectului, a rolului autoritatilor publice locale in prevenirea si combaterea abandonului scolar - modalitati concrete prin care proiectul sprijina implicarea APL in acest demers, activitati planificate, prezentarea echipelor mobile care vor colabora cu primariile si dezbateri cu privire la cele prezentate.

Au fost identificati copiii aflati in risc de abandon scolar din cele 21 de comunitati membre VIP si cei aflati in risc de abandon scolar din serviciile rezidentiale si de la AMP, prin completarea de catre membrii echipelor mobile a fiselor de identificare a copiilor in risc de abandon scolar la nivel de scoala, numarul acestora fiind in jur de 400.

A inceput activitatea de evaluare a situatiei fiecarui copil in risc de abandon scolar din comunitatile membre VIP, in vederea identificarii nevoilor de suport specifice fiecarui copil/familie.

S-au continuat subactivitatile de “recrutare si identificare de voluntari” si “identificare, sensibilizare si contractare promotori”, numarul voluntarilor recrutati in aceasta luna fiind de 10, iar cel al promotorilor de 4.







Septembrie 2015

S-a realizat analiza situatiei de la nivelul fiecarei comunitati VIP prin completarea de catre personalul din echipele mobile a unei fise a comunitatii membre VIP. Au fost identificate problemele sociale din comunitatea respectiva si resursele existente la nivel local. Au inceput subactivitatile de “recrutare si identificare de voluntari” si “identificare, sensibilizare si contractare promotori”, pe parcursul acestei luni fiind recrutati un numar de 4 voluntari si 5 promotori (institutii de cultura, ONG-uri, firme din judet).





August 2015

Contactarea autoritatilor publice locale pentru explicarea si pregatirea semnarii Protocolului de Retea si a documentelor de colaborare cu DGASPC Ialomita. La finalul lunii august un numar de 21 de comunitati au reafirmat dorinta de inscriere in Reteaua VIP, fiind semnate protocoale de colaborare cu fiecare din cele 21 de primarii ale comunitatilor intrate in proiect si un Protocol de Retea comun cu toate primariile din aceste comunitati.

Vizualizeaza Prodocolul de Retea aici.





Iulie 2015

In data de 22.07.2015 a avut loc conferinta de deschidere a proiectului. Evenimentul a avut loc in cadrul salii Studio a Centrului Cultural UNESCO “Ionel Perlea” Slobozia, numarul participantilor fiind de 73. Agenda a cuprins informatii despre importanta implementarii proiectului în județ, prezentarea proiectului, rolul partenerilor în proiect şi experienţa acestora în domeniul proiectului, conferinta incheindu-se cu o sesiune de întrebări şi răspunsuri.







Prima pagina Despre proiect / About the project Parteneri Noutati Buletin Reteaua VIP Promotori VIP Initiative Contact