Prima pagina Despre proiect / About the project Parteneri Noutati Buletin Reteaua VIP Promotori VIP Initiative Contact

      Initiative

Proiectul Reteaua Judeteana VIP doreste sa identifice si sa promoveze initiative locale care vin in sprijinul copiilor in risc de abandon scolar din comunitatile participante, dar si in sprijinul copiilor din sistemul de protectie care necesita o mai buna integrare scolara. Aceasta rubrica a site-ului proiectului este conceputa in mod special pentru a le face cunoscute!

Pot fi initiative ale autoritatilor publice locale, ale serviciilor publice de asistenta sociala sau ale unitatilor de invatamant.

Pot fi exemple de solidaritate sociala si initiative ale voluntarilor.

Pot fi activitati de intrajutorare intre copii colegi de scoala si de clasa, initiative de petrecere a timpului liber impreuna, mici evenimente de mobilizare comunitara cu scopul prevenirii si combaterii abandonului scolar.

Pe langa initiativele identificate de echipa de proiect, dorim sa publicam informatii primite direct de la sursa, din scoli si comunitati - deci va invitam sa ne scrieti la adresa de email reteauavip@gmail.com cu mentiunea Initiative VIP.



In vizita la gradina zoologica
Pe data de 18 noiembrie 2016, 15 copii din grupul tinta al proiectului „Reteaua judeteana VIP – Voluntariat - Initiative – Profesionalism pentru integrarea scolara si sociala a copiilor vulnerabili”, care invata la Scoala Gimnaziala Suditi, au mers in excursie la Gradina Zoologica din Calarasi, insotiti de trei voluntari din aceasta scoala. Gradina Zoologica, in calitate de promotor, a asigurat accesul gratuit al copiilor, iar un alt promotor, SC Vasstel SRL Suditi, a asigurat transportul copiilor. Implicarea voluntarilor si a promotorilor le-a oferit copiilor posibilitatea de a iesi impreuna in aer liber si de a descoperi lucruri noi despre natura si animale. O experienta care intotdeauna trezeste entuziasmul copiilor, excursia la gradina zoologica este in acelasi timp o modalitate de a invata mai multe despre natura. Astfel, copiii vor invata sa aprecieze, sa respecte si sa protejeze animalele si mediul inconjurator.


Prima zi de scoala, moment de bucurie si solidaritate

Ne bucuram tare mult pentru faptul ca am reusit, cu sprijinul Promotorului SC SERVEL SRL din cadrul proiectului nostru, sa aducem zambetul pe fata unui numar de 19 copii din familii sarace, din localitatea Traian, in prima zi de scoala. Un gest frumos pentru copiii din aceasta localitate, care le arata ca ei sunt importanti, ca scoala e importanta si ca pentru a merge la scoala in bune conditii au parte de sprijin din partea comunitatii.




Opinii ale Promotorilor VIP

Dupa organizarea de activitati / acordarea de suport material sau servicii pentru copii vulnerabili

Promotor VIP: Asociatia Agricola S.A
„Am raspuns cu mare placere la apelul echipei proiectului VIP de a participa la toate activitatile propuse si de a sponsoriza elevii din grupul tinta de la Scoala Vladeni pentru diminuarea abandonului scolar. As dori ca si pe viitor sa particip la actiuni de acest gen.”(Stroe Geta, administrator)

Promotor VIP: Muzeul Agriculturii din Slobozia
„Programul „Pedagogie muzeala”, in care se desfasoara atelierele si activitatile cu copiii la Muzeul Agriculurii, este un program vast care se dezvolta pe an ce trece. Participarea copiilor este asigurata prin varietatea, diversitatea si caracterul interactiv al actiunilor pe care muzeul le ofera. Pentru viitor, Muzeul Agriculturii din Slobozia va veni in intampinarea copiilor cu ateliere permanente (de olarit, de cusaturi etc.), precum si cu atelierele clasice ce tin de traditiile permanente de la noi (incondeiat oua, mucenici etc.)” (Petre-Filip Magdalena, muzeograf)

Promotor VIP: Muzeul Judetean Ialomita
„Activitatea a constat in ghidaj de specialitate in expozitia permanenta si temporara a Muzeului Judetean Ialomita. Ghidajul a fost interactiv, copiii intervenind deseori cu remarci sau intrebari. Ne-a facut o deosebita placere vizita unor copii care au dat dovada de interes si respect pentru patrimoniul cultural.” (Cernau Ioan)

Promotor VIP: „Robi & Claus” Fetesti
„M-am implicat cu mare daruire in proiectul VIP. Prin sponsorizarile oferite copiilor din grupul tinta consider ca am contribuit la cresterea motivatiei pentru invatare. Mi-as dori foarte mult si voi continua sprijinirea acestor elevi si dupa incheierea proiectului”. (Tudor Marian – administrator)

Promotor VIP: S.C. Verna SRL Fetesti
„Cu multa placere am sponsorizat pentru copiii Scolii Bordusani excursia la Gradina Zoologica din Calarasi, precum si asigurarea pachetelor necesare pe timpul deplasarii. Colaborarea cu doamnele din echipa mobila – Dragomir Mariana, Dragoi Mia – a fost eficienta atat in promovarea proiectului VIP, cat si a firmei. Voi continua sprijinirea elevilor scolii Bordusani si nu numai.” (Chiru Irina, administrator)




Opinii ale voluntarilor

„Cred ca a fi voluntar in proiectul VIP este o provocare lansata pentru toate persoanele care vor sa se implice in diverse activitati, pentru ca la finala acesti copii sa constientizeze importanta scolii, a terminarii unui liceu.
In cadrul acestor activitati de voluntariat acordam din timpul, cunostintele, abilitatile si entuziasmul nostru pentru a le oferi copiilor suport educational pentru efectuarea temelor si pentru a participa la diferite activitati recreativ-educative. Astfel, ii ajut la teme, le dau un sfat, ii incurajez, am participat impreuna la activitati extrascolare (am impodobit bradul de Craciun, am vizitat Manastirea Balaciu, Muzeul de Istorie). Imi doresc pentru acesti copii sa finalizeze gimnaziul si sa mearga la liceu pentru ca, in ciuda obstacolelor, sa reuseasca sa-si traiasca propriile vise: sa finalizeze o forma de invatamant, sa fie acceptati in comunitate, sa faca parte dintr-un colectiv, sa progreseze.” (Cucu Laura – Lavinia – elev cls. a-X-a - Voluntar)




Opinii ale Liderilor de voluntari VIP

Despre activitatea de suport acordata copiilor aflati in risc de abandon scolar la nivel de comunitate

Activitatea desfasurata pentru copii/ cu copiii considerati ca a fost reusita si folositoare - pentru copii, dar si pentru dvs insiva? Scrieti-ne cateva opinii.

„Am 40 de ani vechime in invatamant, cu bune si rele, dar daca ar fi sa-mi aleg din nou meseria, tot invatator as vrea sa fiu. Am implicat toti elevii si s-au bucurat ca nu mai erau marginalizati, s-au simtit importanti.” (Ionita Violina – Sc. Gimnaziala „Sf. Ierarh Nicolae” Bucu)

„Activitatile desfasurate cu copiii si pentru copii au reusit sa ma apropie de acestia, sa inteleg problemele lor.” (Stefan Raluca Adelaida – Liceul Tehnologic „Areta Teodorescu” Grivita)

„Toate activitatile desfasurate au fost o reusita pentru prevenirea abandonului scolar”(Pana Mihaela – Liceul Tehnologic Cazanesti)

„Pentru unii elevi au fost benefice activitatile, pentru altii, nu. Am simtit uneori ca este o munca zadarnica pentru ca nu reuseam sa-i aducem la scoala.” (Popescu Ramona – Sc. Gimnaziala „Apostol D. Culea” Suditi)

„Consider ca activitatea a fost si reusita si utila, deoarece mi-a oferit oportunitatea de a-i ajuta pe copiii in a caror situatie am fost si eu candva. Stiu prin ce trec si cred ca le pot fi de ajutor.” (Ion Corina – Sc. Profesionala Reviga)

„Este necesara constientizarea de catre parinti a importantei educatiei scolare ca factor determinant in dezvoltarea personala a copiilor. Am cunoscut realitati specifice, am reflectat la importanta identificarii unor solutii, am actionat in acest sens. (Sandu Ion, Inspectoratul Scolar Judetean Ialomita)

„Activitatea desfasurata a fost folositoare atat pentru copii, cat si pentru mine. Personal, am invatat sa ii ajut pe copiii cu risc de abandon scolar, sa ii inteleg.” (Stefan Neluta Mioara - Sc. Gimnaziala Munteni Buzau)

„Pentru copii, activitatile derulate au dus la imbunatatirea si ameliorarea absentelor, implicit a situatiei la invatatura.” (Ene Maria – Sc. Gimnaziala Adancata)

„Consider ca pentru copii activitatile desfasurate au fost importante. ” (Veverita Ionela – Sc. Profesionala Traian)

„Intreaga activitate a avut valente formative prin analiza concreta a studiilor de caz pentru fiecare situatie de risc pe care o putem intampina in desfasurarea acestui proiect.” (Popa T. Stefan – Sc. Gimnaziala Facaeni)

„Consider ca activitatea desfasurata pentru copii/ cu copiii a fost folositoare in sensul ca am cunoscut mai bine acesti copii, i-am apropiat mai mult de noi, de colegi, de scoala.” (Zara Lenuta – Sc. Gimnaziala Vladeni)




Tipuri de activitati de suport desfasurate cu copiii aflati in risc de abandon scolar

Liderii de voluntari VIP - cadrele didactice care s-au alaturat ca voluntari demersurilor proiectului VIP de a sprijini integrarea in scoala si comunitate a copiilor din grupuri vulnerabile, au implicat copiii in risc de abandon, precum si colegi ai acestora in actiuni de sprijin diverse, care au contribuit la dezvoltarea copiilor si la crearea unei perceptii pozitive legate de tot ce inseamna scoala. Si ca rezultat al acestor activitati, cei mai multi dintre copiii aflati in risc de abandon scolar din scolile/ comunitatile tinta si-au imbunatatit participarea la ore si au obtinut rezultate scolare mai bune. Dintre acestea, au fost mentionate:

Sc. Gimnaziala „Sf. Ierarh Nicolae” Bucu

  • Excursie la Gradina Zoologica din Calarasi, la care au participat copii in risc de abandon scolar alaturi de copii cu rezultate deosebite la invatatura. Colectivul care sprijina activitatile de prevenire a abandonului scolar este format din 16 persoane, dintre care 5 cadre didactice, preot, politist, medic, reprezentanti ai autoritatii locale s.a.
Sc. Gimnaziala Munteni Buzau
  • Activitati diverse legate de calendarul activitatilor extrascolare
  • Organizarea in cadrul scolii a unei actiuni de donatii in luna decembrie
Liceul Tehnologic Cazanesti
  • In activitatile de sprijin pentru copiii in risc de abandon scolar s-au implicat voluntari din diferite domenii: cadre didactice, elevi, asistentul medical, reprezentanti ai autoritatii locale, referentul social, parinti s.a.
  • Ziua Eroilor
  • Participare la concursul interjudetean de sah
Sc. Gimnaziala Facaeni
  • „Festivalul primaverii”
  • “Cartea – prietena mea” – reconditionarea cartilor din biblioteca scolara si comunala (iunie 2016)
Liceul Tehnologic „Areta Teodorescu” Grivita
  • Activitati diverse in care s-au implicat agenti de politie, asistentul medical, asistentul social: concurs de cross si biciclete, diferite activitati de recreere
Scoala Profesionala Mihail Kogalniceanu
  • Pregatire suplimentara pentru imbunatatirea situatiei la invatatura
Scoala Gimnaziala Comuna Gheorghe Lazar
  • „Impodobirea bradului de Craciun” - spectacol cu ocazia sarbatorilor de iarna
  • „Zambet pentru mama”
  • „Comoara sufletului meu”
Scoala Gimnaziala „Ionel Perlea” Ograda
  • „Vis de iarna”, activitate cu ocazia Sarbatorii de Craciun
  • Atelier de confectionare a martisoarelor
  • Activitati cu ocazia Sarbatorilor de Paste
  • Dansuri populare
Sc. Profesionala Reviga
  • Diferite activitati extrascolare, sprijinite de 3 promotori VIP
  • Copii din grupul tinta al proiectului s-au remarcat prin rezultate deosebite la concursul inter-judetean „Mugurel”
Scoala Gimnaziala Comuna Saveni
  • Activitate de voluntariat – strangere de alimente greu perisabile, haine jucarii
  • Activitati de consiliere a parintilor
  • In activitati s-au implicat numerosi membri ai comunitatii: primar, preot, asistent social, asistent medical s.a., promotori
Sc. Gimnaziala „Apostol D. Culea” Suditi
  • 13 copii in grupul tinta al proiectului, care au fost implicati in diferite activitati extrascolare, sportive si artistice
Scoala Gimnaziala „Spiru Haret” Tandarei
  • „Poveste de iarna” – spectacol cu ocazia Sarbatorilor de iarna
  • Implicarea copiilor, parintilor, promotorilor cu ocazia sarbatorilor de iarna, pentru organizarea de excursii, a unor vizite la muzee
Sc. Gimnaziala Vladeni
  • Activitati diferite in fiecare luna, cea mai recenta avand loc in luna iunie 2016, o actiune de strangere de lucruri in cadrul scolii in beneficiul copiilor din familii vulnerabile



Propuneri de viitor si de activitati de solidaritate sociala din partea Liderilor de voluntari VIP

  • In fiecare vacanta, o „Scoala de vacanta”
  • Integrarea elevilor aflati in plasament in grupuri scolare deosebite (sportive, clasa, cercuri etc.) (Ionita Violina, Sc. Gimnaziala „Sf. Ierarh Nicolae” Bucu)
  • Implicarea unitatii scolare in cadrul acestui proiect in anul scolar viitor, dar si in alte proiecte care au ca scop prevenirea abandonului scolar.
  • Activitati de donare
  • Excursii
  • Sprijinirea parintilor in vederea urmarii unui curs de dezvoltare profesionala (in colaborare cu AJOFM)
  • Obtinerea fondurilor necesare pentru infiintarea unor posturi de Mediatori scolari
  • Cursuri de formare pentru toate categoriile implicate
  • Activitati in care elevii sa fie motivati, stimulati si din punct de vedere financiar.
  • Continuarea proiectului VIP

„Vom continua in acelasi mod, insistand pana la rezolvarea problemelor.” (Stefan Raluca Adelaida – Liceul Tehnologic „Areta Teodorescu” Grivita)

„Imi place ideea crearii unui centru pentru copii in risc de abandon scolar unde, pe perioada vacantelor si in week-end, sa desfasoare impreuna cu cadrele si alti copii activitati de educatie informala.” (Ion Corina – Sc. Profesionala Reviga)

„Grupul local educational de sprijin trebuie sa existe si dupa finalizarea proiectului, atat prin activitati la nivel de comunitate cat si prin activitati, demersuri directe catre familiile cu copii in risc de abandon scolar.
- Determinarea crearii posturilor de mediatori scolari/ sociali de catre Inspectoratul Scolar judetean.” (Sandu Ion, ISJ Ialomita)

„Activitatile analizate au surprins intreaga gama a problematicii abandonului scolar. Un proiect cu adevarat folositor!” (Popa T. Stefan – Sc. Gimnaziala Facaeni)




Vizita la Muzeul Agriculturii Slobozia si Muzeul Judetean Slobozia

O initiativa in sprijinul copiilor in risc de abandon scolar a fost vizitarea Muzeului Agriculturii Slobozia si a Muzeului Judetean Slobozia, in data de 14 iunie 2016. Cele doua muzee sunt promotori in cadrul proiectului si in aceasta calitate asigura un program de vizitare in regim gratuit pentru copiii aflati in risc de abandon scolar din grupul tinta al proiectului. La aceasta activitate au participat un numar de 9 copii aflati in risc de abandon scolar, gazduiti in casele de tip familial din Slobozia „Marian, „Cristina” si „Raluca” si responsabilul voluntariat si solidaritate sociala din echipa.




Crosul Primaverii

In cadrul Liceului Tehnologic Areta Teodorescu Grivita, pe data de 12 mai 2016 s-a organizat Crosul Primaverii, o activitate sportiva la care au participat elevi ai claselor I-VIII, avand ca invitati elevi si cadre didactice de la Scolile Traian si Milosesti. Cadrele didactice din cadrul retelei VIP si-au propus ca prin aceasta activitate sa stimuleze formarea spiritului de competitie si fair-play pentru elevi, socializarea si integrarea in cadrul colectivelor de elevi, precum si familiarizarea elevilor cu concursurile si activitatile extracurriculare. Elevii beneficiari ai proiectului Reteaua judeteana VIP – Voluntariat - Intiative – Profesionalism pentru integrarea scolara si sociala a copiilor vulnerabili au participat la concursul sportiv alaturi de ceilalti elevi, toti elevii fiind incurajati pentru participare si bucurandu-se de eveniment. Actiunea a avut loc pe aleea principala a Liceului Tehnologic, pentru buna desfasurare a acesteia fiind mobilizata o patrula de politie pentru oprirea accesului masinilor pe pista de alergare si asistentul medical al Cabinetului Medical Individual. Intiativa a fost organizata cu sprijinul cadrelor didactice de la Liceul Tehnologic Areta Teodorescu din Grivita: Fatu Mioara (Director/ consilier educativ), Stefan Raluca si Oprea Daniel.




Cenaclul literar

La Scoala Gimnaziala Facaeni, cadrele didactice care fac parte din reteaua VIP Ialomita in cadrul proiectului Reteaua judeteana VIP – Voluntariat – Intiative - Profesionalism pentru integrarea scolara si sociala a copiilor vulnerabili au organizat pe data de 5 mai 2016 Cenaclul Literar, activitate in care au fost implicati si elevi in risc de abandon scolar din grupul tinta al proiectului. In cadrul acestei activitati, elevii au citit poezii, povesti si povestiri ale unor autori studiati in cadrul orelor de limba si literatura romana. Impreuna, elevi, profesori si voluntari au realizat colaje cu autorii invatati. Colajele au fost expuse in salile de clasa. Aceasta activitate educativa a avut scopul de a reuni elevii in jurul literaturii, de a schimba atitudinea elevilor fata de scoala, de a cultiva placerea de a discuta si interpreta in mod creativ texte consacrate.




Activitati atractive cu elevii in saptamana Altfel

In perioada Scoala Altfel, elevii de la Scoala Barcanesti (clasele I-VIII) au fost antrenati in numeroase activitati, desfasurate cu sprijinul cadrelor didactice si voluntarilor din proiectul Reteaua judeteana VIP – Voluntariat - Intiative – Profesionalism pentru integrarea scolara si sociala a copiilor vulnerabili. Activitatile au constat in: competitii sportive, activitati specifice Sarbatorilor Pascale, vizionare de filme de desene animate, piese de teatru in laboratorul de informatica, deplasari la padure etc. In aceasta perioada, in care elevii scolii nu au avut cursuri, ci activitati extrascolare, s-a observat o revenire la scoala a elevilor aflati in risc de abandon.






Activitati educative, creative si de divertisment – prilej de apropiere intre copii

In cadrul Scolii Gimnaziale Roman Ialomiteanul Axintele (I – VIII), s-au desfasurat o serie de activitati la care au participat, alaturi de ceilalti copii ai scolii, copii in risc de abandon scolar cuprinsi in grupul tinta al proiectului Reteaua judeteana VIP – Voluntariat – Initiative – Profesionalism pentru integrarea scolara si sociala a copiilor vulnerabili. Pe data de 19 aprilie 2016 s-a organizat Micul Master chef, unde toti elevii din grupul-tinta au participat la prepararea de mancaruri si dulciuri alaturi de ceilalti elevi. Pe 21 aprilie 2016 s-a desfasurat o activitate de creatie, Sarbatoarea Pastelui in sufletele noastre. Elevii au realizat desene pe teme pascale sub indrumarea d-nei Rodeanu Veronica, voluntar, consilier scolar. Pe 20 aprilie 2016 a avut loc o excursie la Cheia, cu ocazia careia au fost vizitate mai multe obiective: Muzeul pietrelor semipretioase de la Cheia, Manastirea Suzana, Manastirea Cheia. De asemenea, copiii au vizionat filmul de animatie Cartea Junglei si au luat masa impreuna, iar costurile excursiei au fost suportate de sponsori. Pe data de 8 mai 2016, elevii au participat la Concursul de Crucea Rosie Sanitarii priceputi, alaturi de prof. Costache Mihaela si, in calitate de voluntar, Lungu Silvia, asistent medical pensionar.

Activitatile au fost organizate cu sprijinul membrilor retelei comunitare VIP, din care fac parte consilieri locali, consilieri scolari, politisti, preoti, cadre medicale, elevi voluntari si urmatoarele cadre didactice: Jipescu Daniela, Manta Gabriela, Darandau Alina, Niculescu Eugenia.








Ne pregatim de Inviere – obiceiuri si traditii, desene religioase

Pe 21 aprilie 2016, la Scoala Gimnaziala Facaeni s-a desfasurat o activitate dedicata Sarbatorilor de Pasti, cu prezentarea obiceiurilor si traditiilor specifice acestei sarbatori si desene religioase, pentru combaterea absenteismului si esecului scolar. In cadrul activitatii, s-au realizat iconite si desene religioase inspirate din tematica sarbatorilor pascale. S-a promovat dezvoltarea la elevi a sentimentului de apartenenta la grup, crearea unui spatiu in care sa se stimuleze creativitatea si initiativa elevilor. La organizarea si desfasurarea activitatii au participat cadre didactice si alti voluntari implicati in reteaua pentru prevenirea abandonului scolar creata prin proiectul Reteaua judeteana VIP – Voluntariat – Intiative - Profesionalism pentru integrarea scolara si sociala a copiilor vulnerabili.








Suntem ceea ce mancam...

Aceasta tema, dedicata constientizarii unui stil de viata sanatos, a mobilizat elevii si cadrele didactice de la Scoala Gimnaziala “Spiru Haret” din Tandarei in desfasurarea unei activitati extracurriculare cu caracter educativ si interactiv, pe data de 19 aprilie 2016. Participantii au fost elevi de la clasele V – VIII, in care exista elevi aflati in servicii de tip rezidential, parinti si agenti economici din comunitate si, in calitate de voluntari, elevi de la alte clase si profesori diriginti. Activitatea a fost organizata de catre profesorii Stalidi Alina, Damian Fulga Mirela, Branzea Alina, Apostol Daniela si Popa Loredana, in contextul proiectului Reteaua judeteana VIP – Voluntariat - Intiative – Profesionalism pentru integrarea scolara si sociala a copiilor vulnerabili. Elevii au fost implicati in diferite tipuri de activitati care i-au facut sa comunice si sa lucreze in echipa: au completat chestionare si un rebus referitoare la alimente, au urmarit prezentari si explicatii legate de importanta unei alimentatii sanatoase, s-au amuzat grupand alimentele in functie de culori si au aflat astfel beneficiile fiecaruia, au lucrat pe grupe, iar in final au realizat impreuna piramida alimentelor din decupaje din reviste. Ei au aflat astfel care sunt alimentele sanatoase, ce inseamna a manca sanatos si care sunt deprinderile unui stil de viata sanatos. Impreuna, au ajuns la concluzia ca pentru a ne pastra sanatatea avem nevoie de MASURA, DIVERSITATE, ECHILIBRU.










Impreuna la scoala, impreuna in timpul liber

La Scoala „Ion Heliade Radulescu” din Urziceni, elevii clasei a III-a step-by-step impreuna cu parintii lor au initiat un program menit sa intareasca legatura si comunicarea intre toti elevii clasei si sa previna discriminarea celor aflati in situatie de risc de abandon scolar. Actiunea presupune ca, atunci cand în clasa se realizeaza activitati extrascolare de tipul excursiilor, taberelor, vizitelor, aniversarilor, sa participe toti copiii. Sunt copii ale caror familii nu au o situatie materiala buna sau copii care provin din centrele de zi. Comitetul de parinti al clasei a hotarat ca si copiii care nu-si permit astfel de activitati sa ia parte la acestea, costurile fiind acoperite de parinti si sponsori. Vizitele facute la Centrul de zi, de Paste si de Craciun, de toata clasa, fac ca elevii sa se simta iubiti si ca fac parte din familia „clasei”.

Rezultatele nu au intarziat sa apara. Aceasta integrare în activitatile de organizare a timpului liber, implicarea în activitatile cu caracter recreativ are un impact major pentru atragerea si mentinerea copiilor in mediul scolar, pentru prevenirea abandonului.

Prof. inv. primar Marinica Zoica




Martisorul, o legatura intre generatii

Elevii clasei a IV-a de la Scoala gimnaziala din cadrul Seminarului Teologic “Sf. Ioan Gura de Aur” Slobozia au sarbatorit venirea primaverii intr-un mod inedit, manifestandu-si solidaritatea cu semenii si comunitatea lor. Prin implicarea doamnelor profesoare Parpala Viorica, Ionescu Carmen si Plesu Mariana si a altor cadre didactice voluntare, in colaborare cu Gradinita “Pinochio” si DGASPC Ialomita, a fost organizata o vizita la Gradinita “Pinochio”. Acolo, impreuna cu prescolarii grupelor mari, elevii au confectionat martisoare si felicitari pentru a le darui doamnelor de la Azilul de Batrani. Pe data de 1 martie, cei 20 de elevi participanti la aceasta activitate au vizitat Azilul de Batrani CTA Slobozia si au prezentat un program artistic legat de zilele de 1 Martie si 8 Martie. La sfarsit, au daruit femeilor din centrul rezidential un martisor realizat de ei si dulciuri. Aceste mici evenimente, care au implicat si elevi in risc de abandon scolar, au constituit atat o modalitate placuta de a petrece timpul liber impreuna cu colegii lor, cat si o lectie de solidaritate, compasiune si responsabilitate. In cadrul creat de proiectul „Reteaua judeteana VIP – Voluntariat - Intiative – Profesionalism pentru integrarea scolara si sociala a copiilor vulnerabili”, elevii, insotiti de cadrele didactice, au vizitat DGASPC Ialomita, pentru a cunoaste rolul acestei institutii cu privire la respectarea drepturilor copilului si activitatile derulate de aceasta in domeniul social. Elevilor le-au fost prezentate principalele departamente si atributiile specifice fiecaruia. Cu aceasta ocazie, elevii au invatat mai multe despre drepturile lor si modul in care sunt ele aplicate, precum si care sunt institutiile care le protejeaza aceste drepturi.



Prof. Parpala Viorica
Prof. Ionescu Carmen
Prof. Plesu Mariana, Consilier educativ




„Copil ca tine sunt si eu” - Vizita la DGASPC Ialomita

Sub titlul „Copil ca tine sunt si eu”, intre Liceul „Anghel Saligny” Fetesti si Casuta de tip familial „Gabriela” (serviciu de tip rezidential) s-au derulat in colaborare o serie de activitati care au drept scop comunicarea si cunoasterea reciproca intre copiii si cadrele didactice din cele doua institutii pentru buna integrare scolara si sociala a copiilor aflati in serviciile de tip rezidential. Printre aceste activitati, la care au luat parte copiii aflati in serviciul de tip rezidential la Casuta Gabriela si elevii claselor pregatitoare si primare de la Liceul Tehnologic,,Anghel Saligny” Fetesti, se numara vizite la casuta de tip familial, activitati artistice si recreative cu ocazia sarbatorilor de Craciun, de Ziua Unirii, Martisor, concursuri de pictura si multe alte initiative in beneficiul copiilor prevazute sa aiba loc pana la sfarsitul acestui an scolar.

In acest context, pe data de 29 februarie 2016 s-a desfasurat o vizita la Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Ialomita pentru a afla, copii si parinti, care sunt activitatile derulate de catre aceasta institutie si care sunt atributiile acesteia cu privire la respectarea drepturilor copilului. Elevii au aflat cum este organizata institutia si care este rolul acesteia cu privire la asistenta sociala si protectia copilului. Au aflat totodata care sunt copiii care au nevoie de serviciile acestei institutii. Li s-au prezentat apoi activitatile derulate de catre DGASPC privind respectarea drepturilor copilului. Cu aceasta ocazie au aflat ca la nivelul judetului Ialomita sunt derulate activitati variate menite sa asigure sanse egale la viata si educatie tuturor copiilor din sistemul de protectie. Activitatea a continuat cu vizitarea Casutei de tip familial ,,Gabriela “, unde li s-a prezentat programul de activitati planificate pentru luna martie 2016. Activitatea, organizata de catre doamnele Necula Dida, prof. inv. primar si Popa Elena, invatator, a contribuit la promovarea unei atitudini tolerante, deschise, de acceptare si ințelegere fireasca a raporturilor dintre copiii cu nevoi speciale si restul grupului. Totodata, vizita le-a oferit copiilor o ocazie de a constientiza importanta sanatatii fizice sau mentale pentru om si de a intelege aspecte legate de drepturile copiilor.

Prof. inv. primar Necula Dida




Mai aproape de scoala, prin fotbal

Despre sport se spune ca aduce oamenii impreuna. La Scoala Gimnaziala ”Spiru Haret” Tandarei, fotbalul a adus impreuna elevii din diferite clase, de la nivelul clasei pregatitoare pana la clasa a VIII-a, intre care si elevi in risc de abandon scolar, pentru a petrece timp unii cu ceilalti, pentru a se cunoaste mai bine, a se bucura de o activitate care le face placere. 14 dintre elevii participanti fac parte din grupul tinta al proiectului „Reteaua judeteana VIP – Voluntariat - Intiative – Profesionalism pentru integrarea scolara si sociala a copiilor vulnerabili”. Dl. Chirita Victor, profesor de sport, alaturi de dl. inv. Epure Grigore, in calitate de voluntar, si de doamna Toma Nicoleta, prof. inv. primar, membru al Echipei Mobile 4 din cadrul proiectului, au organizat aceasta activitate cu scopul de a face elevii sa manifeste corectitudine si interes in desfasurarea competitiilor, in relatie cu partenerii si cu adversarii; de a le stimula dorinta de perfectionare si de autodepasire; de a-i face sa respecte regulile jocului stabilite in desfasurarea intrecerilor sportive, sa respecte regulile jocului in fotbal.

Fair play-ul a condus jocul. S-au constituit doua echipe formate din cate sapte elevi din diferite clase. In prezenta profesorului de sport, care le-a dat startul si voluntarilor, elevii au pornit jocul de fotbal cu mare entuziasm. Mingea alerga cu mare viteza de la un copil la altul, a pornit spre poarta de mai multe ori, dar golurile au intarziat sa apara. Cei mai mititei din echipa alergau de colo-colo, iar cei mari isi demonstrau maiestria conducand mingea cu abilitate printre adversari, sub admiratia colegilor lor mai mici. A aparut si primul gol. Al carei echipa a fost? Nici nu a mai contat. Bucuria reusitei din ochii celor mai mici si entuziasmul lor au fost atat de mari, incat toti copiii s-au bucurat impreuna, indiferent de echipa.

Jocul s-a terminat. Goluri au fost mai multe, deci mai multe motive de bucurie. Ambele echipe au fost declarate castigatoare si copiii au fost tare incantati. Abia asteapta urmatoarea intalnire, insa, pana atunci, vor avea ocazia sa transpuna la orele de clasa lectiile invatate la jocul de fotbal: sa se bucure de reusita, sa isi dezvolte spiritul de echipa si sa aprecieze reusitele colegilor.





Prof. Inv. Primar Toma Nicoleta, Echipa Mobila 4
Inv. Epure Grigore, Voluntar




In vizita la biblioteca

Stimularea gustului pentru lectura si formarea unei atitudini de grija, respect si consideratie fata de carte au fost principalele motivatii care au stat la baza organizarii unei vizite la biblioteca pentru un grup de elevi ai Scolii Gimnaziale „Spiru Haret” din Tandarei. Zece elevi din grupul tinta al proiectului „Reteaua judeteana VIP – Voluntariat - Intiative – Profesionalism pentru integrarea scolara si sociala a copiilor vulnerabili” si 4 elevi de la clasa a VIII-a au mers in vizita la biblioteca insotiti de voluntari. Acolo li s-a explicat de ce este necesar sa citeasca, a fost prezentat drumul pe care il parcurge hartia pana devine carte, li s-au recomandat carti potrivite varstei pe care o au, li s-a citit o poveste si li s-a explicat cum pot imprumuta o carte. Impreuna cu colegii lor mai mari au realizat postere despre abandonul scolar, despre importanta invataturii si despre necesitatea frecventarii scolii pentru a-si asigura reusita in viata. Activitatea s-a bucurat de un mare interes din partea copiilor, care au participat cu placere si entuziasm. Pentru unii dintre ei, aceasta vizita la biblioteca a constituit o noutate. Interesul pe cale l-au manifestat, dorinta de a impumuta carti, seriozitatea afisata si discutiile purtate despre importanta invataturii au aratat ca activitatea si-a atins scopul, fiind o incurajare pentru a continua initiativele de a aduce scoala mai aproape de elevi.



Prof. Inv. Primar Toma Nicoleta, Echipa Mobila 4 Prof. Inv. Primar Nastase Adriana, Voluntar




Martisoarele prieteniei

La Scoala Gimnaziala Sinesti, in contextul proiectului „Reteaua judeteana VIP – Voluntariat - Intiative – Profesionalism pentru integrarea scolara si sociala a copiilor vulnerabili”, sarbatoarea de 1 Martie a oferit prilejul desfasurarii unei activitati extrascolare la care au participat atat elevi care se afla in risc de abandon scolar si sunt incadrati in proiectul VIP, cat si elevi care frecventeaza cursurile. Pe parcursul a catorva ore, elevii au realizat martisoare din diverse materiale reciclabile, intr-un cadru favorabil exprimarii libere si creativitatii. Copiii s-au implicat activ in realizarea martisoarelor, s-au ajutat si au colaborat unii cu ceilalti, avandu-i alaturi pe profesori, diriginti si educatori, sub coordonarea doamnei Marcu Valentina-Dana.

Scopul acestei activitati a costat in dezvoltarea competenţelor sociale, la nivelul cooperării, al comunicării verbale şi nonverbale, al creativităţii prin: organizarea adecvată a ambientului educativ; stimularea şi dezvoltarea stimei de sine, a comunicării interpersonale şi a relaţionării. Ambianta creativa, indrumarea cadrelor didactice, lucrul in echipa, martisoarele minunate realizate de copii si care au constituit o placuta surpriza pentru parinti sunt cateva dintre elementele care au facut ca aceasta activitate sa ofere o perspectiva diferita asupra scolii. Totodata, activitatea a oferit copiilor in risc de abandon scolar o motivatie pentru implicarea in alte activitati extrascolare viitoare, menite sa conduca la imbunatatirea participarii scolare.



Consilier educativ,
Prof. Gavrila Florina-Cristina


Cadoul pentru mama mea

Profesorul luminează capul cu ştiinţa, mama încălzeşte inima cu dragostea sa. – sub acest motto, pe data de 7 martie 2016, la Scoala Gimnaziala Ionel Perlea Ograda, s-a desfasurat o activitate extrascolara dedicata zilei de 8 Martie. Organizata de profesorii Radita Baleanu si Vasile Ionescu, cu colaborarea doamnei Vasilica Berlea, voluntar din partea primariei, si prin sprijinul promotorilor SC. MARILUC SRL si SC. AGROMA SRL, activitatea, derulata in contextul proiectului Reteaua judeteana VIP – Voluntariat - Intiative – Profesionalism pentru integrarea scolara si sociala a copiilor vulnerabili, a avut ca scop formarea unei atitudini active si protective fata de mama. Elevii implicati, printre care elevi in risc de abandon scolar, si-au folosit imaginatia si creativitatea pentru a face un cadou inedit de 8 Martie. Elevii au utilizat mijloacele cat mai diverse puse la dispozitie: cartoane colorate, perforatoare, stampile cu model, felicitari quilling, calculator, poze, referat, joc didactic, videoproiector, pentru a defini cuvantul „Mama”, pentru a explica rolul mamei in viata lor si pentru a transmite un mesaj de iubire mamei. Toate aceste activitati le-au stimulat copiilor capacitatea de comunicare si de libera exprimare, precum si capacitatea de a colabora cu colegii lor si de a lucra in echipa. Au rezultat adevarate dovezi de maiestrie, cu care copiii se pot mandri si care le-au incantat familiile cu ocazia acestei zile speciale.








Primele 100 de zile de scoala

In cadrul Scolii Gimnaziale ”Spiru Haret” Tandarei, in contextul proiectului „Reteaua judeteana VIP – Voluntariat - Intiative – Profesionalism pentru integrarea scolara si sociala a copiilor vulnerabili”, elevilor le-a fost propus un proiect educational extrascolar, pornind de la poezia ”100 de zile de scoala”. Realizata prin implicarea profesorilor Carmen Petrea si Nastase Adriana, activitatile s-au adresat in primul rand elevilor cu risc major de abandon, elevi apartinand unei minoritati nationale, etnice sau lingvistice, elevi cu dizabilitati, primand interesul superior al elevului, dorind a fi un portal spre sufletul fiecaruia, o cale de a se cunoaste mai bine unii pe ceilalti, o sansa de a-si arata frumusetea interioara si a se exprima prin intermediul artei. Activitatea s-a bazat pe formarea unor echipe mixte – parinte – copil, fiecare echipa realizand un material personalizat prin colectionarea unui numar de 100 de obiecte. Lucrarile realizate s-au prezentat intr-un cadru festiv denumit sugestiv ”Primele 100 de zile de scoala”, iar in incheiere a fost servit un tort supriza. Participantii, intre care si elevi in risc de abandon scolar, au fost recompensati cu aplauze, diplome, recompense simbolice si recompense dulci. Organizarea acestei activitati a avut numeroase efecte pozitive: a adus impreuna elevi, parinti si cadrele didactice, stimuland implicarea parintilor in viata de scolar a copiilor, cooperarea intre elevi si parinti si consolidand relatia parinte-copil-cadrul didactic. A constituit o modalitate atractiva de a implica elevii, inclusiv cei predispusi abandonului scolar, in activitati cu caracter extrascolar si, nu in ultimul rand, a condus la constientizarea afectivitatii de grup ca suport al prieteniei.










Primavara copiilor

Cu ocazia zilei de 8 Martie, Scoala Gimnaziala Sinesti a fost gazda unor activitati extrascolare cu caracter cultural-artistic menite sa atraga elevii, atat cei in risc de abandon scolar, cat si cei care frecventeaza scoala, prin metodele nonformale de invatare. In cadrul proiectului „Reteaua judeteana VIP – Voluntariat - Intiative – Profesionalism pentru integrarea scolara si sociala a copiilor vulnerabili”, sub coordonarea doamnei Marcu Valentina-Dana, cu implicarea doamnei Pandele Constanta, profesor de muzica si desen, si a altor cadre didactice, elevii au participat la momente de dans, cantece, recitaluri si scenete. Potentialul fiecarui elev a fost valorificat prin invatarea prin joc si prin posibilitatea de exprimare artistica, intr-un cadru placut si prietenos. Elevii au fost antrenati in activitati de echipa, care le-au stimulat creativitatea si libera exprimare, atat orala cat si scrisa. Copiii au afirmat o atitudine degajata, lipsita de emotii. Interpretarea deosebita si fair-playul au fost elementele cheie care au caracterizat fiecare reprezentatie a elevilor-actori, in costume, decoruri adaptate si potrivite fiecarui moment. Copii, parinti si cadre didactice s-au bucurat impreuna de momentele de interpretare puse in scena, educative si artistice deopotriva, care au adus aproape familia, scoala si comunitatea.

Consilier educativ,
Prof. Gavrila Florina-Cristina




8 Martie - sezatoare populara

Apropierea zilei de 8 Martie a oferit prilejul, la Liceul Tehnologic ,,Anghel Saligny” Fetesti, pentru organizarea unei sezatori populare care a adus in prim plan obiceiuri si traditii specifice culturii din Baragan si specifice culturii rrome. Activitatea, propusa de doamna invatatoare Popa Elena copiilor din clasa I in contextul proiectului „Reteaua judeteana VIP – Voluntariat - Intiative – Profesionalism pentru integrarea scolara si sociala a copiilor vulnerabili”, a avut ca scop dezvoltarea dragostei fata de obiceiurile si traditiile populare romanesti si traditiile romilor, educarea si formarea interculturala a copiilor, pregatirea copiilor în sensul dezvoltarii personale si al unei integrari cat mai bune in comunitate. Intr-un decor de lucru, in prezenta parintilor, copiii, imbracati in costume populare, au recitat poezii despre sezatori, precum si ganduri dedicate mamei, si au interpretat cantece traditionale. Pe fundalul cu cantece, ghicitori si basme, elevii au decupat, au lipit si decorat, intr-o atmosfera specifica de sezatoare, realizand felicitari dedicate mamei. Parintii s-au implicat si ei, ajutandu-i pe cei mici cand a fost necesar. Pe langa dezvoltarea aptitudinilor artistice, elevii au avut ocazia sa conlucreze, sa coopereze in cadrul grupei din care au facut parte. In aprecierea lucrarilor elevilor, s-a remarcat importanta pastrarii traditiilor si a obiceiurilor stravechi. In incheiere s-a recitat si s-a cantat pentru ziua mamicilor, iar elevii au daruit mamelor lucrarile realizate, felicitarile de 8 Martie.




Centrul Local de Asistenta Sociala Facaeni – suport activ pentru copiii in risc de abandon scolar

Unul dintre serviciile comunitare care sustin la nivel local obiectivele proiectului “Reteaua judeteana VIP – Voluntariat - Intiative – Profesionalism pentru integrarea scolara si sociala a copiilor vulnerabili” este Centrul Local de Asistența Sociala Facaeni. Este vorba de un serviciu social infiintat in 2013 de Primaria Facaeni cu scopul prevenirii si interventiei sociale destinate reducerii riscului de abandon familial si scolar al copiilor proveniti din familii vulnerabile din punct de vedere social si economic.

Prin servicile pe care le ofera copiilor si familiilor acestora, centrul vine in sprijinul proiectului VIP, care are drept obiectiv identificarea resurselor de la nivel local, precum si mobilizarea acestora pentru a sustine acesti copii. Concret, serviciul social “Centrul Local de Asistenta Sociala” asigura asistenta si protectie sociala, asistenta psihologica, consiliere familiala, asistenta si ingrijire medicala, educatie scolara (sprijinirea copiilor in efectuarea temelor scolare), timp de 5 zile pe saptamana intre orele 8.00- 16.30, o masa calda zilnic, pentru un numar de 20 de copii ce provin din familii defavorizate si marginalizate, cu implicarea familiilor sau a reprezentantilor legali ai acestora. Este si un loc unde voluntarii din proiectul VIP desfasoara activitati de petrecere a timpului si socializare cu copiii care frecventeaza acest centru.

Totodata, Centrul Local de Asistenta Sociala Facaeni si-a propus sa responsabilizeze si sa implice activ comunitatea in ceea ce priveste procesul de diminuare a riscului de marginalizare sociala a copiilor si famiilor dezavantajate socio-economic. Serviciile furnizate de centrul de zi sunt complementare demersurilor si eforturilor familiei, precum si serviciilor oferite de unitatile de invatamânt si de alti furnizori de servicii, pentru a raspunde intr-un mod cât mai adecvat nevoilor individuale ale fiecarui copil, tinând cont si de contextul sau socio-familial. De asemenea, activitatile centrului vizeaza formarea si consolidarea valorilor, atitudinilor si abilitaților pro-sociale si scolare ale copiilor proveniti din familii vulnerabile sau in situație de risc social, precum si mentinerea in scoala (frecventarea cursurilor) si imbunatatirea rezultatelor scolare ale copiilor care se afla in situatie de parasire timpurie a scolii.




2016 – Un an mai bun pentru copiii vulnerabili

Pe baza experiențelor de la nivel local, județean și național acumulate de către UNICEF și partenerii săi, proiectul pilot „Servicii comunitare pentru copii” își propune testarea unui model de furnizare de servicii comunitare integrate într-un număr semnificativ de comunități urbane și rurale din județul Bacău. Conceptul de servicii comunitare integrate a fost dezvoltat în urma unei iniţiative comune a Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, Ministerului Educaţiei şi Cercetării Științifice şi a Ministerului Sănătăţii, cu asistenţă tehnică din partea UNICEF.

Aflati mai multe despre initiativele realizate in cadrul acestui proiect UNICEF AICI




Initiative pentru imbunatatirea accesului la educatie al copiilor dezavantajati din localitatile VIP

Propuneri realizate de catre Inspectoratul Scolar Judetean Ialomita

In judetul Ialomita, probleme majore de participare scolara se constata in localitatile cu pondere importanta a populatiei scolare de etnie roma. Accesul la o educatie de calitate pentru copiii romi reprezinta o problema complexa, datorata contextelor educationale in care se desfasoara educatia copiilor romi in prezent, dar si datorita unor factori de mediu, socio-economici cu impact direct sau imediat asupra educatiei formale.

In premisele unei societati deschise, toleranta la diversitate culturala, adaptarea demersului educational la realitatile specifice unei comunitati, dezvoltarea relatiei educationale elev-cadru didactic-parinte vor avea un impact pozitiv asupra dezvoltarii personale a copiilor. Educatia pentru cunoasterea, intelegerea si valorizarea minoritatii rome trebuie generalizata, astfel incat sa conduca la schimbarea mentalitatilor si prejudecatilor existente.


Propuneri de masuri

  • Crearea, la nivel de scoala, a unui grup local de lucru in vederea consilierii parintilor romi cu privire la importanta educatiei scolare.
  • Elaborarea unui plan de actiune, cu o tematica clar stabilita, in functie de specificul fiecarei scoli, in ceea ce priveste dezvoltarea parteneriatului scoala-comunitate.
  • Promovarea demontarii de prejudecati si stereotipuri care pot afecta demersul educational integrator, prin cunoasterea valorilor culturale, a cutumelor si istoriei etniei rome. La nivel de unitate scolara se vor desfasura activitati specifice, cu caracter educational si cultural –in acest sens poate fi utilizat calendarul rom.
  • Realizarea unui recensamant clar privind categoriile de copii existenti in comunitate cu sprijinul autoritatii locale.
  • Recuperarea copiilor si tinerilor care au abandonat scoala, prin programe educationale alternative de tipul ADS - nivel primar si nivel secundar inferior.
  • Crearea la nivel de scoala a unui mediu educational incluziv si intercultural - in acest sens se pot derula activitati de formare cu cadrele didactice pe aceasta componenta cu sprijinul Inspectoratului Scolar Judetean si al Casei Corpului Didactic Ialomita.




Voluntari si promotori VIP alaturi de copiii din Tandarei pentru impodobirea bradului de Craciun
Pe data de 18 decembrie 2015, in cadrul initiativei lansate de DGASPC Ialomita prin proiectul „Reteaua judeteana VIP – Voluntariat - Intiative – Profesionalism pentru integrarea scolara si sociala a copiilor vulnerabili”, a avut loc activitatea “Impodobirea bradului de Craciun”. Aceasta s-a desfasurat in cadrul Scolii “Spiru Haret” Tandarei. Activitatea a fost realizata de voluntarii din aceasta comunitate, sub coordonarea specialistilor din echipa mobila EM3. Un numar de 37 de copii in risc de abandon scolar din aceasta scoala au primit pachete cu alimente, imbracaminte, carti si jucarii de la Mos Craciun. Pachetele au fost asigurate de catre SC Impex Agrorep SRL Tandarei, unul din promotorii VIP. La activitate au participat: primarul orasului, coordonatorul proiectului, parintii copiilor si televiziunea locala.




Activitati recreative de sarbatori impreuna cu copiii din Slobozia
In prag de sarbatori, la initiativa Asociatiei Persoanelor cu Handicap Neuromotor, in calitate de Promotor VIP, reprezentantii DGASPC Ialomita si cei ai asociatiei au participat pe data de 16 decembrie 2015 la o activitate de impodobire a bradului de Craciun in parcul E 14 din Slobozia. Printre participanti s-au aflat 7 copii in risc de abandon scolar de la Scoala nr. 4 din Slobozia, precum si persoane cu handicap locomotor. Ornarea bradului, copii si adulti laolalta, precum si venirea Mosului cu dulciuri, au transformat aceasta initiativa de solidaritate intr-un moment de veselie si bucurie, mai ales pentru copii. Toti cei prezenti s-au bucurat de prilejul de a intampina in acest mod placut sarbatorile de iarna.

Activitati similare de impodobire a bradului au avut loc in multe alte scoli din judetul Ialomita, sub coordonarea DGASPC Ialomita si prin eforturile a numerosi voluntari si promotori VIP, care si-au oferit sprijinul pentru a imbunatati participarea scolara a copiilor.





Prima pagina Despre proiect / About the project Parteneri Noutati Buletin Reteaua VIP Promotori VIP Initiative Contact